ФУНКЦІЇ ПИТАЛЬНИХ РЕЧЕНЬ В НАУКОВО-КРИТИЧНОМУ ДИСКУРСІ
Анотація
У статті проаналізовано функції питальних речень в науково-критичному дискурсі на матеріалі праць Девіда Лоджа. Було визначено такі групи інтерогативних конструкцій, як риторичне запитання та питально-відповідний комплекс, вивчена їхня структура та характер взаємозв’язку з відповіддю з огляду на виконувані ними функції.
Питальні речення досить широко використовуються в досліджуваних науково-критичних працях. Їхня мета – привернути увагу до того чи іншого явища. Особливість риторичного запитання в тому, що його синтаксична форма не відповідає його логічному змісту. У науково-критичному тексті такий тип запитання усвідомлюється як емоційна пропозиція, що реалізує два синтаксичних значення – значення питання і значення твердження. У наведених прикладах авторський текст є прихованою формою діалогу: автор ніби вступає в розмову зі своїм читачем, звертає його увагу на основний момент викладу.
Риторичне запитання виступає яскравим стилістичним прийомом, що відображає комунікативну природу мови: брати до уваги тим, хто говорить або пише адресата, розмову зі своїм другим «я». Тому ми зараховуємо його до засобів виразності наукової мови.
Питально-відповідний комплекс в науково-критичних текстах є результатом впливу живої розмов- ної мови на всі дискурси сучасної англійської мови. Однак, питальні речення в науково критичному дискурсі своєрідні, адже в аналізованих нами текстах він зосереджує увагу читача на певному твердженні, активізує його увагу і мислення.
Специфіка питально-відповідних комплексів науково-критичного дискурсу полягає в тому, що відповідає на питання сам автор, хоча нерідко питання як би задається від імені читача, тобто в ньому передбачається запитання читача. В основному в науковому викладі зустрічаються приклади, в яких відповідь і питання відокремлені один від одного частинами висловлювання. Однак, за нашими спосте- реженнями в наукових текстах останніх років питально-відповідний комплекс являє собою єдність, де відповідь не відділена від запитання іншими частинами висловлювання.