ДВОЇСТІСТЬ СВІТУ ПОЧУТТІВ У ПОЕЗЇЇ А. ФОН ДРОСТЕ-ГЮЛЬСХОФ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню амбівалентності почуттів у поетичних творах однієї з видатних авторок Німеччини 19 століття – Аннетте фон Дросте-Гюльсхоф. Суперечливий характер самої письменниці, яка була глибоко віруючою аристократкою і, водночас, жінкою прогресивних поглядів на гендерні права, закономірно відобразився у її ліричних героїнях. Вивчення аспектів двоїстості як основного конфлікту у двох поезіях Дросте “Am Turme” та “Das Spiegelbild” є актуальним з метою дослідження протистояння особистого та суспільного. У статті проаналізовано внутрішній психологічний стан ліричної героїні віршу “Am Turme” у руслі біографічного підходу і виявлено паралель життєвої ситуації авторки та гендерного обмеження об’єктивованої особи суспільними нормами. Поетеса досліджує ідентичність «я», вона протиставляє ту себе, яка існує за нормами сучасного їй суспільства, собі ж або аналогічній істоті, якою вона могла б бути, якби мала рівні з чоловіками права. Вірш є квінтесенцією нездійсненних прагнень і бунтівних настроїв сильної, освіченої жінки. Також розглянуто поетичні засоби висвітлення Дросте світу двоїстості та персоніфікації двійника у вірші “Das Spiegelbild”. У ході дослідження встановлено, що подвійність сприйняття двох сторін особистості, одна з яких є реальною людиною, якою особа бачить себе і показує себе іншим, а інша – доппельгенгер, привабливий своєю таємничістю і скутими (потенційно необмеженими) можливостями самовираження, докладно досліджується Дросте через розгляд конфлікту характерів ліричної героїні (боязкої, віруючої, яка прагне захисту) і її фантома (жорстокого та критичного). У статті також представлено аналіз використання авторкою елементів звукопису як фундаментального засобу розставлення змістових акцентів.