СТАТУСНІ ТА ГЕНДЕРНІ СТОСУНКИ УЧАСНИКІВ МОВЛЕННЄВИХ АКТІВ КОМПЛІМЕНТУ ТА ЛЕСТОЩІВ
Анотація
Стаття присвячена аналізу таких соціолингвальних аспектів позитивно-оцінних висловлень, як статусні та гендерні характеристики учасників мовленнєвих актів компліменту та лестощів. Наведено тлумачення компліменту та лестощів як позитивно-оцінних мовленнєвих актів. З точки зору статусних відносин комунікантів і комплімент, і лестощі віднесено до статусно-лабільних мовленнєвих актів. Встановлено, що комплімент частіше адресований рівному за статусом комунікантові, рідше – нижчому за статусом. У тих виняткових випадках, коли комплімент адресований вищому за статусом комунікантові, його темою виступає виключно зовнішність або майно адресата. Мовленнєвий акт компліменту має гендерну залежність: на передній план висувається статева належність його учасників. Комплімент зовнішності набагато частіше адресовано жінці. Встановлено, що нормативними темами компліментів в англійській лінгвокультурі для адресантів більш високого статусу є дії та майстерність адресатів, а для адресантів нижчого статусу – зовнішність і майно адресатів. Дослідження впливу статі комунікантів на сприйняття компліментів свідчать про те, що жінки схильні до більш позитивного сприйняття компліментів, вони розглядають їх як прояв солідарності, в той час, як чоловіки сприймають компліменти як загрозливі для «обличчя» акти і схильні ставитися до них насторожено, часто інтерпретуючи їх не як прояв доброзичливого ставлення, а як сексуальний інтерес. Жінки використовують більш стандартні і одночасно більш експресивні формули, ніж чоловіки. Стосовно мовленнєвого акту лестощів доведено, що лестощі переважно спрямовані від нижчого за статусом комуніканта до вищого, проте лестощі-вибачення також можуть бути спрямовані від мовця співрозмовникові, рівному або навіть нижчому на соціальних сходах. Соціальний статус адресанта може бути вищим тільки в ситуаціях його сітуатівної залежності від адресата, тоді, коли досягнення адресантом матеріальної корисливої вигоди неможливе без підтримки партнера по комунікації.