КОНЦЕПТ ЗЛОЧИН В АНГЛОМОВНОМУ ХУДОЖНЬОМУ КРИМІНАЛЬНОМУ НАРАТИВІ: МОРАЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ

  • Olha Olehivna Tasmasys Львівський національний університет імені Івана Франка

Анотація

Наукову розвідку присвячено дослідженню концепту ЗЛОЧИН як соціально-культурного та морально-правового відображення гуманістичних цінностей суспільства. Метою статті є вивчення способів вербалізації різних видів морально-правових ЗЛОЧИНІВ в англомовному художньому кримінальному наративі, що відображають порушення гуманістичних ідей та морально-правових норм суспільства. Для досягнення поставленої мети у статті виконано такі завдання: розглянуто концепт ЗЛОЧИН як соціально-культурне явище у морально-правовому аспекті; простежено трансформацію морально-правових ЗЛОЧИНІВ в англомовному художньому кримінальному наративі. З’ясовано, що жанрову генезу англомовних художніх кримінальних наративів можна представити від виникнення перших детективних романів у ХІХ столітті (де концепт ЗЛОЧИН мав морально-етичну природу) до постмодерністських трилерів, коли традиційна струнка структура детективу цілком зруйнована, розслідування ЗЛОЧИНУ є настільки розмитим та заплутаним, що його заледве можна кваліфікувати як ЗЛОЧИН (моральні-правові ЗЛОЧИНИ проти людини, гуманістичних принципів, природи, людства). Доведено, що завдяки фокусу на гуманістичні цінності, право перестає бути “сліпим” регулятором суспільних відносин. Концепт ЗЛОЧИН у морально-правовому вимірі визначено як порушення індивідом відповідних суспільно-правових норм, що призводять до порушення прав людини як особистості, її права на свободу, щастя, розвиток, прояв своїх здібностей. На прикладі творів детективно-кримінальної літератури простежено трансформацію ЗЛОЧИНІВ (від простого вбивства до серійних вбивств та кіберзлочинів проти людства) та персонажа-детектива (від аматора до професіоналів-офіцерів служб безпеки). У постмодерністських трилерах виявлено зміни у підходах до розкриття ЗЛОЧИНУ: вони охоплюють не тільки розслідування ЗЛОЧИНУ, а й залучення до розгортання сюжету внутрішніх конфліктів героїв (вбивць на замовлення та серійних вбивць, детективів поліції, детективів-аматорів, представників судово-медичної експертизи), відображення гуманістичних цінностей та ідей, морально-психологічних змін у характерах персонажів, їх особистому житті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2025-06-04
Як цитувати
Tasmasys, O. (2025). КОНЦЕПТ ЗЛОЧИН В АНГЛОМОВНОМУ ХУДОЖНЬОМУ КРИМІНАЛЬНОМУ НАРАТИВІ: МОРАЛЬНО-ПРАВОВИЙ АСПЕКТ. Львівський філологічний часопис, (17), 115-122. Retrieved із https://journal.ldubgd.edu.ua/index.php/philology/article/view/2974