АНАЛІЗ ПОЖЕЖНОЇ НЕБЕЗПЕКИ ВИТОКУ ВОДНЮ З ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ НА ПАЛИВНИХ ЕЛЕМЕНТАХ

  • A. F. Gavrilyuk Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0002-8727-9950
  • R. S. Yakovchuk Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0001-5523-5569
  • A. V. Subota ДВНЗ «Ужгородський національний університет»
Ключові слова: електромобіль, паливний елемент, водень, пожежна небезпека електромобілів, чинники впливу на пожежну безпеку електромобілів.

Анотація

Постановка проблеми. Передумови бурхливого розвитку різного роду електромобілів (зокрема за останнє
десятиліття) наведено у низці наукових праць. Дослідженнями проблем електромобілів в тому числі і безпековими
займаються багато наукових і науково-дослідних установ провідних країн світу. Серед яких Національна асоціація
протипожежного захисту (NFPA) міжнародна організація пожежно-рятувальних служб (CTIF).
Особливу увагу привертають електромобілі на водневих паливних елементах. Електромобіль з водневими
паливними елементами (Fuel Cell Electric Vehicle FCEV) – транспортний засіб, у якому обертовий момент,
необхідний для забезпечення руху, створюється електричними двигунами, які живляться електроенергією з
водневих паливних елементів. Академічна зацікавленість до FCEV різко зростає. Приміром якщо у 1999 році
було лише 13 наукових праць, та вже у 2018 їх кількість зросла до 171.
Особливість цих автомобілів (FCEV) із нульовим викидом шкідливих речовин під час експлуатації полягає
у швидкому відновленні запасу пробігу, тобто у швидкому заправленні воднем. Час заправлення орієнтовно
такий самий, як час заправлення автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння. Це створює FCEV значну
перевагу з точки зору відновлення запасу ходу у порівнянні із електричними транспортними засобами, що
обладнанні силовою акумуляторною батареєю (АКБ) (BEV-battery electric vehicle), час відновлення 60% запасу
ходу при швидкому заряді може становити 45-60 хв. Крім цього, у Європейському стратегічному плані
енергетичних технологій технології використання водню та паливних елементів визначено як ключові технології
для досягнення цілей скорочення викидів парникових газів до 2050 року.
Мета дослідження полягає у розкритті особливостей впливу чинників (діаметра отвору, об’єму та тиску) на час
аварійного викиду водню з електромобілів на паливних елементах, які використовують водень. Це створить підґрунтя
для подальших досліджень особливостей розвитку та гасіння пожеж FCEV за участю горіння водню.
Опис матеріалу. Проведено дослідження часу витоку водню залежно від діаметра отвору внаслідок аварійної
розгерметизації системи при тисках 70 МПа та 35 МПа. Викид водню може відбуватись внаслідок стравлення
надлишкового тиску з клапана стравлення або внаслідок порушення герметичності системи, що може бути
спричинене дорожньо-трансопртною пригодою чи механічною дією інших чинників.
Дослідження проведено на прикладі автомобілів Toyota Mirai, з потужністю електродвигуна 154 к.с.,
крутним моментом 335 Нм та заявленим пробігом 650 км. Об’єм баків для водню становить 122,4 л та автомобіля
BMW iX5 Hydrogen потужністю 170 к.с., крутним моментом 380 Нм та об’ємом баків для водню 160 л. А також
для елетротягача на прикладі тягача Mercedes-Benz GenH2 потужністю 449 к.с., крутним моментом 2071 Нм з
пробігом без дозаправки 1000 км та вантажопідйомністю 25 тонн з об’ємом баків для водню 1000 л. Результати
дослідження наведено у вигляді графічних залежностей.
Висновки. Окреслено передумови, тенденції розвитку та зацікавленість наукової спільноти дослідженнях
електромобілів на паливних елементах, які використовують водень. Прокласифіковано електромобілі на
паливних елементах та описано принцип їхньої роботи. Досліджено витікання водню із електромобілів на
паливних елементах залежно від діаметра отвору, тиску та об’єму паливних баків. Результати чисельних
експериментів наведено у вигляді графічних залежностей. При діаметрі отвору 1 мм час викиду водню для
автомобіля Toyota Mirai з об’ємом баків для водню 122,4 л становитеме 26,6 хв. та 34,7 хв для BMW iX5 Hydrogen
з обємом баків 160 л. При збільшені діаметра отвору час викиду різко зменшується і вже при діаметрі 5 мм
становить близько 1 хв для обох автомобілів. При зменшенні тиску вдвічі - до 35 МПа, час викиду зменшується
лише на 10 % у порівнянні з повністю заправленим баком. Для вантажних електромобілів час викиду водню в
середньому у 7-9 разів більший ніж у легкових автомобілів при однаковому діаметрі отвору пошкодження. На
прикладі тягача Mercedes-Benz GenH2 для приведеного діаметра отвору 5 мм, при тиску 35 МПа і 70 МПа, час
викиду водню становитиме 7,8 і 8,6 хв відповідно. Аналізуючи результати дослідження витоку водню з різного роду електромобілів на паливних елементах, які використовують водень та час прибуття пожежно-рятувальних
підрозділів на місце виклику, стає очевидним, що рятувальникам доведеться стикатись з витоком чи горінням
водню на пожежах чи ДТП за участю FCEV. Це потребує розроблення нових методів та способів реагування на
пожежі такого роду, що може стати предметом подальших досліджень

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2022-12-29
Як цитувати
Gavrilyuk, A., Yakovchuk, R., & Subota, A. (2022). АНАЛІЗ ПОЖЕЖНОЇ НЕБЕЗПЕКИ ВИТОКУ ВОДНЮ З ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ НА ПАЛИВНИХ ЕЛЕМЕНТАХ. Пожежна безпека, 41, 47-56. Retrieved із https://journal.ldubgd.edu.ua/index.php/PB/article/view/2453
Розділ
Статті

Найчастіше читають статті цього автора (ів)