ДУХОВНІСТЬ ЯК ГОЛОВНИЙ ЧИННИК НАЦІОНАЛЬНО- ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ МАЙБУТНЬОГО СОЦІАЛЬНОГО ПРАЦІВНИКА

Ключові слова: духовність, суспільство, особистість, соціальний працівник, професійні якості, патріотичне виховання

Анотація

У статті аналізуються питання нерозривного взаємозв’язку духовності і національно-патріотичного виховання у майбутніх соціальних працівників. З цією метою визначено науково-логічний апарат, зокрема поняття «духовність», «національний патріотизм» та ін. Доводиться, що сучасне суспільство України перебуває в екстремальній ситуації (стан неоголошеної «гібридної війни», розв’язаної російським імперіалізмом), потребує фахівців соціальної сфери у яких би гармонійно поєднувалося професійне й особистісне. Втім акцент ставиться на формуванні такої індивідуальної якості як національний патріотизм, головним чинником якого є духовність. Остання характеризується як загальнокультурний феномен у становленні і розвитку ментальності українського народу. Окреслюються основні складові національного патріотизму. На основі аналізу наукових джерел, власного педагогічного досвіду авторів, визначаються концептуальні положення про завдання, принципи, умови національно-патріотичного виховання майбутніх соціальних працівників. Крім того, обґрунтовується система методів виховного впливу адміністрації Університету та факультету психології і соціального захисту на здобувачів вищої освіти соціального профілю. Ця система методів тісно пов’язується із формами виховної роботи зі студентами. Серед основних форм виділяємо такі: а) індивідуально-виховна; б) різноманітні форми впливу через можливості громадських організацій; в) організація роботи з розвитку самодіяльної художньої творчості; г) організація урочистих культурно-масових заходів на честь знаменних дат і подій; д) творчі зустрічі студентства з відомими майстрами культури і мистецтва та ін. Наводиться низка конкретних заходів, які проводяться адміністрацією Університету та факультету, а також професорсько-викладацьким складом та кураторами груп. Водночас розкриваються наслідки негативного впливу кризових суспільних явищ на процес формування духовності та національного патріотизму у майбутніх фахівців соціальної сфери.

Посилання

1. Баранівський В.Ф. Посилення патріотичного виховання у вищій освіті України як вимога часу. Науково-інформаційний вісник Національної академії наук вищої освіти України. Київ. 2022. № 1 (12). С. 66–68.
2. Бех І.Д. Патріотично-державницьке виховання як суспільно-освітній пріоритет / І.Д. Бех. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. У 2 т. Т. 2. Чернівці. Букрек. 2015. С. 520–529.
3. Бойко А.М. Оновлена парадигма виховання: шляхи реалізації. Київ. ІЗМН. 1996. 256 с.
4. Васянович Г.П. Трембіта духа: Поезії. Львів. Сполом. 2018. 434 с.
5. Васянович Г.П., Щеглов А.Ю. Стратегічні виклики сучасного військово-патріотичного виховання майбутнього офіцера Збройних Сил України. Молодь і ринок. № 3 (223). 2024. С. 12–18.
6. Завацька Л.М. Технології професійної діяльності соціального педагога: навч. посібник для ВНЗ. Київ, Видавничий Дім «Слово». 2008. 240 с.
7. Зязюн І.А. Педагогіка добра: ідеали і реалії: Наук.-пед. посіб. К. МАУП. 2000. 312 с.
8. Колодний А. Релігійна духовність українця. Львів. 2005. 375 с.
9. Концепція національно-патріотичного виховання молоді. URL: http://bdpu.org/upbringing-work/national-patriotic-education.
10. Кримський С. Заклики духовності ХХI століття. Київ. Вид. дім «Києво-Могилянська академія». 2003. 287 с.
11. Пашкова О.О. Військово-патріотичне виховання курсантів вищих військових навчальних закладів України (1991–2019): дис… канд. істор. наук: 20.02.22. Національний університет оборони України. Київ. 2022. 273 с.
12. Пірен М.І. Освітньо-мотиваційний потенціал демократичного державотворення в Україні: Посібник-практикум. Чернівці. 2021. Технодрук. 2021. 256 с.
13. Рудакевич О. Духовність як узмістовлення професійної діяльності соціального працівника. URL: http://esnuir.eenu.edu.ua/bitsrem/123456789/9753/1/socst_2014_2_13.pdf.
14. Ситник П. Духовність як рушійна сила суспільного розвитку. Державне управління в Україні: реалії та перспективи: Зб. наук. пр. / За заг. ред. В. Лугового, В. Князєва. Київ. Вид-во НАДУ, 2005. С. 363–367.
15. Сковорода Г.С. Повна академічна збірка творів. За ред. професора Л. Ушкалова. 2-ге вид. стер. Харків. Видавець Савчук О.О. 2016. 1400 с.
16. Філіпчук Г.Г. Національна освіта: особистість і суспільство. Зб. наук. праць. Чернівці. Зелена Буковина. 2013. 844 с.
17. Філіпчук Г.Г. Націєтворчість освіти: Монографія. Чернівці. Зелена Буковина. 2014. 400 с.
Опубліковано
2024-12-11