СУЧАСНА ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА СОЦІАЛЬНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА В УКРАЇНІ
Анотація
У статті акцентовано увагу на посиленні актуальності розвитку соціального підприємництва як інноваційного підходу, що доповнює традиційні методи соціальної роботи, використовуючи підприємницькі принципи для реагування на сучасні виклики та створення стійких соціальних змін. Відповідно, продемонстровано необхідність розроблення адекватного сучасним умовам наукового підґрунтя для побудови якісної інституційної бази розвитку соціального підприємництва в Україні. Основна мета проведеного дослідження полягає у здійсненні аналізу теоретико-прикладних аспектів соціального підприємництва та розробленні на цій основі рекомендацій щодо його розвитку в Україні на засадах участі, відповідальності та інклюзивності. Доведено дискусійний та багатоаспектний характер змісту соціального підприємництва, відповідно, необхідність чіткого визначення економічних та соціальних критеріїв, характерних ознак, що в сукупності визначатимуть сутність соціального підприємництва та вирізнятимуть його з-поміж інших форм діяльності. Обґрунтовано, що, попри позитивний міжнародний та вітчизняний досвід соціального підприємництва, який показує більший трансформаційний потенціал проактивної політики, ніж використання стандартних механізмів допомоги держави або некомерційних організацій, в Україні залишається значна кількість нерозв’язаних питань нормативно-правового, інституційного, фінансово-економічного та соціально-психологічного характеру. Вироблено пропозиції з розроблення концептуальних засад цілісної політики щодо розвитку соціального підприємництва, законодавчого унормування його функціонування, формування механізмів інституційного та ресурсного забезпечення, а також інтеграції соціального підприємництва в програми соціальної роботи. Отримані в дослідженні результати слугуватимуть основою для подальших досліджень проблем функціонування та розвитку соціального підприємництва, практичного розроблення конкретних заходів з удосконалення системи здійснення соціальної роботи на всіх територіальних та організаційних рівнях.
Посилання
2. Кейт Т., Рідут Г. 7 кроків до ефективного вимірювання впливу : посібник з вимірювання соціального впливу. «Ін-Фокус Ентерпрайзес Лтд», 2016. 16 с.
3. Навчальний посібник соціального підприємництва / Українська соціальна академія. Київ, 2021. 163 с.
4. Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021–2026 роки : Указ Президента України від 07.09.2021 р. № 487/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/487/2021#Text
5. Про схвалення Стратегії відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого і середнього підприємництва на період до 2027 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2024–2027 роках : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2024 р. № 821-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalenniastratehii-vidnovlennia-staloho-rozvytku-ta-tsyfrovoitransformatsii-maloho-i-s821300824
6. Розвиток соціального підприємництва в Україні. Біла книга / під загальною редакцією В. Кокотя. Київ, 2020. 98 с.
7. Смаль В., Кокоть В. Що слід знати про соціальне підприємництво : посібник. ; Проєкт ПРОМІС. Київ, 2017. 58 с.
8. Соціальне підприємництво. Бізнес-модель. Реєстрація. Оподаткування. / Л. Долуда та ін. Київ : ТОВ «Агентство «Україна», 2017. 92 с.
9. Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін : посібник / А.А. Свинчук та ін. Київ : ТОВ «ПІДПРИЄМСТВО «ВІ ЕН ЕЙ», 2017. 188 с.
10. Соціальне підприємництво в Україні: економіко-правовий аналіз / EU4YOUTH – Розкриття потенціалу молодих соціальних підприємців в Молдові та Україні. Київ, 2020. 37 с.
11. Dees J.G. Enterprising nonprofits. Harvard business review. 1998. № 6(1). Р. 54–67.
12. European Commission. Social enterprises and their ecosystems in Europe. Updated country report: Poland. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2020. URL: https://europa.eu/!Qq64ny
13. Martin R., Osberg S. Social Entrepreneurship: The Case for Defi nition. Stanford Social Innovation Review. Spring, 2007. С. 34–35.
14. Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business. 2006. Vol. 41. С. 36–44.
15. Social Work and Social Development. Theories and Skills for Developmental Social Work / edited by J. Midgley, A. Conley. Oxford Press, 2010, 240 p.
16. UCAN – Соціальне підприємництво / UCAN. URL: http://www.unicorn.cn.ua/ukr/activities/social_entrepreneurship/index.htm