ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНСЬКОГО КОНТЕКСТУ У ВИКОРИСТАННІ МІЖНАРОДНОГО ДОСВІДУ ПОСТКОНФЛІКТНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ МОЛОДІ
Анотація
У статті розглядається постконфліктна ситуація та основні складові політики інтеграції молоді в країнах Західних Балкан, зокрема в Сербії, Боснії і Герцеґовині та Косово, а також у деяких західноєвропейських державах, як-от Німеччина, Північна Ірландія та Бельґія. Особливу увагу приділено аналізу ключових чинників, що визначають успішність політики реінтеграції молоді в умовах постконфліктного суспільного розвитку. Дослідження враховує індивідуальні особливості кожної країни, що безпосередньо впливають на формування, адаптацію та реалізацію реінтеграційних заходів. Автор аналізує як спільні риси цих процесів, так і відмінності, що зумовлені історичними, політичними та соціокультурними факторами. Наукова новизна статті полягає у виявленні недостатньо досліджених аспектів українського контексту загалом та впливу російсько-української війни на майбутні інтеграційні процеси молоді після деокупації тимчасово окупованих територій (надалі – ТОТ). Зважаючи на специфіку української ситуації, дослідження спрямоване на визначення можливих викликів і перешкод у реалізації реінтеграційної політики та формулювання підходів до їх подолання. Методологія дослідження поєднує аналіз міжнародного досвіду, соціально-політичних особливостей та інституційних умов інтеграційних процесів. Використані методи дали змогу виокремити характерні риси успішних реінтеграційних моделей, адаптованих до потреб суспільств, що пережили конфлікти, а також виявити значні відмінності українського історичного, правового та соціального контексту, які можуть впливати на ефективність інтеграційних політик. Результати дослідження демонструють наявність низки факторів українського середовища, що мають безпосередній вплив на реінтеграцію молоді з тимчасово окупованих територій. Ці фактори охоплюють адміністративно-правовий, соціально-психологічний, культурний і поведінковий аспекти. Висновки містять узагальнений виклад результатів дослідження, сформованих у вигляді виявлених під час роботи особливостей українського контексту майбутньої реінтеграції молоді ТОТ. Таким чином підкреслюється необхідність застосування ретельного підходу до аналізу повоєнного середовища.
Посилання
2. Crownover J. Youth Work in South East Europe: Youth Transitions and Challenges in a Post Conflict Environment. 2009. URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/d o c u m e n t ? r e p i d = r e p 1 & t y p e = p d f & d o i = 3eff64c22d7944988c9bb6001bfe1020579a2514#page=70 (дата звернення: 13.01.2025).
3. Deva V. When Do we Cross the Bridge? The Role of Segregated Education in Post-Conflict Interethnic Relations in Kosovo. 2019. URL: https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/70642/VesaDeva_Thesis. pdf?sequence=1 (дата звернення: 15.01.2025).
4. Smith E.C. The Role of Youth in Post Accord Transformation in Northern Ireland. 2014. URL: https://nsuworks.nova.edu/pcs/vol21/iss1/2/ (дата звернення: 16.01.2025).