ПОНЯТТЯ СОЦІАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У КОНТЕКСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ІЗ РЕАБІЛІТАЦІЇ

Ключові слова: психологи, професійна підготовка, новітні методи освіти, компетенція, професійна компетентність, соціальна компетентність, інноваційні методи навчання

Анотація

У статті здійснено аналіз наукових джерел понять «професійна компетенція», «соціальна компетенція» у фокусі підготовки майбутніх фахівців з психологічної реабілітації. Автор шляхом аналізу і порівняння різних формулювань, таких як соціальна так і професійна компетенція, що подають як вітчизняні так і зарубіжні науковці, обґрунтовує визначення професійно-соціальної компетенції як єдиного поняття, котре є на даний час актуальним в підготовці психологів до роботи з тими викликами, котрі вже повстають в сучасних умовах в Україні і актуальність яких буде зростати в подальшому. Оскільки єдиної концепції визначення понять компетенції, професійної компетенції і соціальної компетенції немає, що, в свою чергу, призводить до різного розуміння цих понять, а професійно-соціальна компетенція як єдина концепція не зустрічається в літературі, але ці дві компетенції є необхідними саме в підготовці майбутніх фахівців з психологічної реабілітації. Чіткого розуміння сутті цих понять і донесення їх до майбутніх фахівців також лягає і на педагогів, оскільки є важливість не лише підготовки спеціалістів, котрі володітимуть професійною компетенцію, а і спеціалістів, котрі спроможні буду найти підхід до людей різних соціальних груп, так і людей з різними соціальними потребами, що позитивно вплине на довіру до психологічної служби в цілому. Дослідження поняття професійної та соціальної компетенції розкриває їх зміст, до основник компонентів цих понять відносять знання і вміння використовувати на практиці, та досвід як не від’ємний компонент професійної компетенції, в соціальну компетентність включають такі компоненти, як комунікабельність, вміння брати відповідальність, система цінностей, здатності до саморегуляції. Всі ці компоненти є необхідними для формування майбутніх спеціалістів з психологічної реабілітації, котрі як раз в майбутньому братимуть активну участь в процесі відновлення психологічного здоров’я населення України. Автор зосереджує увагу на дослідженні складових понять, представлених у статті, з метою створення єдиного визначення терміна «професійно-соціальна компетенція», базуючись на аналізі наукової літератури та пошуку спільного розуміння цих концепцій.

Опубліковано
2024-12-30