ПСИХОЛОГІЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ОСОБИСТІСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ІЗ РІЗНОЮ САМООЦІНКОЮ
Анотація
Стаття присвячена теоретичному та емпіричному вивченню показників особистісного потенціалу студентів-психологів із різною самооцінкою. Представлено узагальнені результати наукових пошуків фахівців-психологів відносно проблематики особистісного потенціалу суб’єкта навчально-професійної діяльності, сформульоване визначення особистісного потенціалу студента-психолога. Особистісний потенціал студента-психолога визначено як інтегральну властивість майбутнього фахівця, що утворюється за підсумком включення його в діяльність і складається із функціональних компонентів-ресурсів – особистісних здібностей, професійних знань, професійно-значущих особистісних властивостей. У статті проаналізовано показники особистісного потенціалу студентів-психологів із різними рівнями самооцінки. У якості діагностичних показників особистісного потенціалу визначено особистісні характеристики студентів-психологів та показники їх організаційних та комунікативних здібностей. З огляду на визначені показники до діагностичного арсеналу увійшли: методика дослідження самооцінки особистості (за Т. Дембо і С. Я. Рубінштейн), «Особистісний опитувальник ОПКДЕ» (Н. Рейн вальд, за описом І. П. Корчуганової) та методика «Дослідження комунікативних та організаторських схильностей» (за В. В. Синявським, Б. А. Федоришиним). Встановлено, що самооцінка виступає вагомим чинником особистісного потенціалу студентів-психологів. Зокрема, студенти-психологи, які характеризуються підвищеними показниками самооцінки, характеризуються вищими рівнями організованості, працьовитості та реалізації комунікативних і організаторських здібностей у навчально-професійній діяльності. Ці якості утворюють сформований їх особистісний потенціал. Натомість студенти-психологи з низькою самооцінкою характеризуються зниженими пізнавальними потребами, працьовитістю, комунікативними й організаторськими здібностями, труднощами в самоорганізації, що засвідчує знижений показник їх особистісного потенціалу та неготовність до професійної діяльності в майбутньому.