ОЦІНЮВАННЯ РИЗИКІВ ЗАГОРЯННЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ

  • L. F. Dzyuba Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0002-4261-6490
  • O. V. Lazarenko Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0003-0500-0598
  • O. Yu. Pazen Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0003-1655-3825
  • P. V. Pastukhov Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0002-3140-1101
Ключові слова: електромобіль, літій-іонний елемент живлення, загоряння, ризик, оцінювання небезпеки

Анотація

Статистичні показники загорання електромобілів і відповідні дослідження в цьому напрямі свідчать про те, що частота пожеж електромобілів по всьому світу значно менша порівняно зі статистичними даними загорань автомобілів, що працюють на двигунах внутрішнього згорання. У США на 55 випадків загорянь електромобілів припадає 284 130 випадків горіння автомобілів із ДВЗ. Окрім того, дослідження показують, що ймовірність займання батареї електромобіля в разі дорожньо-транспортної пригоди значно менша, ніж імовірність загоряння звичайного автомобіля. Метою роботи визначено оцінювання ризику виникнення загорянь літій іонного елемента живлення електромобіля. Для досягнення поставленої мети забезпечено виконання таких завдань: ідентифіковано чинники ризику виникнення загорань літій-іонного елемента живлення електромобіля, проведено аналіз статистичних даних і випадків загорання електромобіля внаслідок відмови літій-іонного елемента живлення, побудовано матрицю ризиків виникнення загорянь електромобіля. Для досягнення мети роботи використано порівняльний аналіз статистичних показників із подальшою аналітичною обробкою отриманих результатів, їх узагальненням і виявленням відповідних закономірностей. Відповідно до проведеного оцінювання ризику загорань електромобілів, визначено такі основні причини загорання електромобілів, а саме: людську недбалість/халатність на виробництві (10%), самозаймання з невстановлених причин (22%), порушення роботи акумуляторної батареї під час заряджання або після (28%), ДТП (30%), втоплення (5%), дія полум’я (5%). З огляду на аналіз і чинні підходи до порядку оцінювання ризику, сформовано матрицю оцінювання ризиків займання електромобілів. Отже, отримана матриця ризиків загорання електромобілів наочно продемонструвала та підтвердили таке: ризик займання електромобілів та іншого подібного транспорту переважно можна зарахувати до трьох ступенів імовірності (дуже низький, низький і високий); відсутність заповнення значної кількості комірок матриці засвідчує про гостру потребу детального аналізу кожного випадку загорання електромобілів із максимально чітким визначенням причини загорання. Зазначені результати дослідження, відповідно, є передумовою для проведення подальших досліджень і вдосконалення отриманої матриці ризиків загорань електромобілів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Wipa Loengbudn, Kaveh Khalilpour, Gnana Bharathy, Firouzeh Taghikhah, Alexey Voinov. Battery and hydrogen-based electric vehicle adoption: A survey of Australian consumers perspective. Case Stud. Transp. Policy 2022, 10, 2451–2463. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2022.11.007.
2. EVC. State of Electric Vehicles 2021 – Electric Vehicle Council, Electric Vehicle Council – Increasing the Uptake of EVs in Australia. 2021. URL: https://electricvehiclecouncil.com.au/wp-content/uploads/2021/08/EVC-State-of-EVs-2021.pdf.
3. Brandsikkerhed i garageanlaeg, oplag af litium-ion batterier og batterier til solcelleanlaeg i bygninger / N. Kjeld et al. Denmark, 2022. https://w w w. s b s t . d k / M e d i a / 6 3 8 3 0 7 2 1 7 9 7 4 8 7 1 8 5 5 / A n a l y s e % 2 0 a f % 2 0 b r a n d s i k k e r h e d % 2 0 i % 2 0 g a r a g e a n l % C 3 % A 6 g % 2 0 - % 2 0 Ve d % 2 0 batterioplag%20og%20BESS%2002_2022_01_14.pdf.
4. Technical Committee on Energy Storage Systems and National Fire Protection Association: NFPA 855: Standard for the Installation of Stationary Energy Storage Systems. 2020. https://www.nfpa.org/codes-and-standards/nfpa-855-standarddevelopment/855.
5. Blanco-Muruzábal M., Martín-Gómez C., Zuazua-Ros A. From Combustion Vehicle to Electric Vehicle Parking, Through a Review of Legislation and Publications. Archit Res. 2022. № 12 (1). Р. 1–11. https://doi.org/10.5923/j.arch.20221201.01.
6. Fire risk management procedure for vehicles and mobile machines rise RISE Research Institutes of Sweden. 2019. Р. 43. URL: https://ri.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1368722&dswid=-7754.
7. Roeland Bisschop Ola Willstrand Francine Amon Max Rosengren Fire Safety of Lithium-Ion Batteries in Road Vehicles. RISE Research Institutes of Sweden. 2019. Р. 43. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18738.15049.
8. Mohd Zahirasri Mohd Tohir, César Martín-Gómez Electric vehicle fire risk assessment framework using Fault Tree Analysis. Open Research Europe. 2023. https://doi.org/10.12688/openreseurope.16538.1.
9. Md Kamrul Hassan, Nazra Hameed, Md Delwar Hossain, Fire Incidents, Trends, and Risk Mitigation Framework of Electrical Vehicle Cars in Australia Fire. 2023. № 6 (8). Р. 325. https://doi.org/10.3390/fire6080325.
10. Zhang Y., Tao L., Xie C. Defect Engineering on Electrode Materials for Rechargeable Batteries. Adv Mater. 2020. № 32 (7). https://doi.org/10.1002/adma.201905923.
11. Battery degradation and behaviour for electric vehicles: Review and numerical analyses of several models / S. Pelletier, O. Jabali, G. Laporte et al. Transportation Research Part B: Methodological. 2017. № 103. Р. 158 G.187. https://doi.org/10.1016/j.trb.2017.01.020.
12. EV FireSafe. Global Electric Vehicle Battery Fires, Ev FIRESAFE. 2022. URL: https://www.EVFireSafe.com
13. Lazarenko O., Berezhanskyi T., Pospolitak V., Pazen O. Assessing the effect of mechanical deformation of the Panasonic NCR18650B lithium-ion power cell housing on its fire safety. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2023. № 2 (7 (122)). Р. 69–78. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.276780.
14. Гаврилюк А. Ф., Яковчук Р. С. Експериментальні дослідження модулів силової батареї Tesla Model S на предмет пожежної небезпеки. Пожежна безпека. 2024. № 44. С. 5–12. https://doi.org/10.32447/20786662.44.2024.01.
15. Lazarenko O., Berezhanskyi T., Pospolitak V., Pazen O. Experimental evaluation of the influence of excessive electric current on the fire hazard of lithiumion power cell. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2022. № 4 (10 (118)). Р. 67–75. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022. 263001.
16. ДСТУ IEC/ISO 31010:2013 «Керування ризиком. Методи загального оцінювання ризику».
17. World health organization report Road traffic injuries 2023. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries.
18. Аналітична довідка про пожежі та їх наслідки в Україні за 2023 рік. URL: https://idundcz.dsns.gov.ua/upload/2/0/1/8/2/6/2/analitychna-dovidkapro-pojeji-122023.pdf.
19. Incidents with alternative fuel vehicles Annual report 2021–20223. URL: https://nipv.nl/wp-content/uploads/2023/05/20230424-NIPV-Factsheet-Annual-report-2022-Incidents-with-alternative-fuelvehicles.pdf.
Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Dzyuba, L. F., Lazarenko, O. V., Pazen, O. Y., & Pastukhov, P. V. (2024). ОЦІНЮВАННЯ РИЗИКІВ ЗАГОРЯННЯ ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ. Пожежна безпека, 45, 29-38. https://doi.org/https://doi.org/10.32447/20786662.45.2024.04
Розділ
Статті