ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей розвитку комунікативних здібностей у студентів-психологів у вищій школі. Комунікація є головним інструментом професійної діяльності психолога, необхідним для ефективної взаємодії із клієнтами, проведення діагностики, консультування, терапії та популяризації знань. Розвиток цих здібностей є важливою умовою професійної компетентності, позитивного іміджу, ефективної адаптації, якісного проведення тренінгів, взаємодії з колегами та клієнтами, урегулювання конфліктів і запобігання вигоранню. Комунікативні здібності визначено як індивідуальні психологічні особливості, що впливають на якість обміну інформацією та взаємодію, охоплюють ефективне висловлювання, активне слухання, використання вербальних/невербальних засобів, управління емоціями та вирішення конфліктів. У статті розглянуто їхній розвиток крізь призму різних підходів: психолого-педагогічного, соціально-психологічного, особистісно орієнтованого, компетентнісного. Найбільш актуальним для майбутніх психологів визнається психотерапевтичний підхід, який фокусується на особистісних змінах через спілкування, подолання бар’єрів, управління емоціями й ефективне використання засобів комунікації. Дослідження стану розвитку комунікативних здібностей показало, що більшість студенток мають низький і нижчий за середній рівні розвитку комунікативних здібностей. Схожа картина спостерігається з організаторськими здібностями. Щодо управління конфліктами, то більшість опитаних мають середній або низький рівень компетентності, що свідчить про неналежну сформованість у майбутніх психологів навичок управління конфліктами. Розвитку комунікативних здібностей сприяють цілеспрямоване формування, змістовне наповнення освіти, опанування знань і навичок, розвиток психологічних властивостей, практика та досвід, діагностика та корекція, а також участь здобувачів у майстер-класах, семінарах, конференціях. Автори наголошують на необхідності цілеспрямованого та системного розвитку комунікативних і організаторських здібностей, а також навичок управління конфліктами в майбутніх психологів. Це має здійснюватися через інтеграцію відповідних тем навчальних дисциплін, використання інтерактивних методів і тренінгових технологій, а також стимулювання активної комунікативної практики студентів.