ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ РАННЬОГО ТА ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ У ПРОЦЕСІ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДОВКІЛЛЯМ

Ключові слова: діти раннього та дошкільного віку, розвиток мовлення, комунікативно-мовленнєвий розвиток дитини, природа, довкілля, природне довкілля, предметне довкілля, соціальне довкілля, мовленнєва компетентність, словникова робота

Анотація

У статті досліджено теоретичні аспекти розвитку мовлення дітей раннього та дошкільного віку у процесі ознайомлення з довкіллям. Автори акцентують увагу на тому, що мовленнєвий розвиток є одним із провідних чинників формування особистості дитини та її успішної соціалізації, а довкілля – незамінний засіб, що уможливлює його, а також сприяє розвитку пізнавального інтересу, формування уявлень про природу, суспільство, культуру, виховання екологічної свідомості, дбайливого ставлення до природи, соціалізації та іншому. Саме у процесі ознайомлення з довкіллям створюються ситуації, які спонукають дитину висловлювати свої думки, бажання, враження, що стимулює розвиток мовлення, а через пізнання світу – знайомство з новими поняттями, об’єктами, явищами, вивчення нових слів, мовленнєвих конструкцій тощо. Проаналізовано найбільш актуальні позиції вітчизняних науковців з питань мовленнєвого розвитку дітей, ролі довкілля та природи в цьому складному й багатоаспектному процесі. Зауважено, що під час ознайомлення дітей з довкіллям створюються ситуації, які спонукають їх висловлювати свої думки, бажання, враження, що стимулює розвиток мовлення, а через пізнання світу – знайомство з новими поняттями, об’єктами, явищами, вивчення нових слів, мовленнєвих конструкцій тощо. Зазначено, що теоретичні аспекти розвитку мовлення дітей раннього та дошкільного віку у процесі ознайомлення з довкіллям ґрунтуються на поєднанні лінгвістичного, психологічного, педагогічного та соціокультурного підходів. Представлено розуміння змісту кожного із зазначених підходів з урахуванням проблеми дослідження. Майбутнім вихователям закладів дошкільної освіти рекомендовано опанувати методику ознайомлення з довкіллям дітей раннього та дошкільного віку, усвідомити її вагомість для мовленнєвого розвитку. Особливої ваги надано методам ознайомлення із природою (спостереження у природному довкіллі, різні види екскурсій, бесіди за змістом картин, дидактичні ігри природознавчого змісту, природнича література й інше), які уможливлюють ефективне формування мовленнєвої компетентності дошкільників.

Опубліковано
2025-06-04