ЗДАТНІСТЬ ДО ВИХОВАННЯ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НАВИЧОК СВІДОМОГО ДОТРИМАННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ НОРМ І ПРАВИЛ ПОВЕДІНКИ ЯК ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ВИХОВАТЕЛІВ
Анотація
У статті обґрунтовано професійну компетентність майбутніх вихователів – здатність до виховання в дітей дошкільного віку навичок свідомого дотримання морально-етичних норм і правил поведінки. Акцентовано увагу на вагомості морального виховання в період дошкільного дитинства, коли інтенсивно відбувається становлення особистості, закладаються основи моральних цінностей, формуються моральні якості, почуття, а морально-етичні норми та правила поведінки стають своєрідним орієнтиром для дитини у світі соціальних стосунків. У цьому контексті особливого значення набуває професійна компетентність майбутніх вихователів, яка трактується авторами як інтегрована характеристика особистості, яка відображає готовність і здатність ефективно виконувати професійні функції у сфері освіти та виховання дітей дошкільного віку, поєднує спеціальні фахові знання, уміння і навички, особистісні якості, цінності та настанови. Представлено найбільш актуальні позиції вітчизняних науковців щодо морального, етичного та морально-етичного виховання та розвитку дітей дошкільного віку. На цій основі морально-етичне виховання дітей дошкільного віку визначено як цілеспрямований педагогічний процес формування моральних якостей, почуттів, навичок, норм і правил поведінки в суспільстві. Переконані, що цей процес потребує спеціальної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, а його результатом є здатність до виховання в дітей дошкільного віку навичок свідомого дотримання морально-етичних норм і правил поведінки – вагома професійна компетентність, що виявляється в умінні цілеспрямовано впливати на моральний розвиток і вольову сферу дітей, формувати в них внутрішні переконання, почуття відповідальності, здатність розрізняти добро і зло, поважати інших та свідомо дотримуватися загальноприйнятих норм поведінки.