МОДЕЛЬ СИСТЕМИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БІБЛІОТЕЧНОЇ, ІНФОРМАЦІЙНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ В ТЕХНІЧНИХ УНІВЕРСИТЕТАХ

  • M. H. Shlenova Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» https://orcid.org/0000-0003-4297-6872
Ключові слова: модель професійної підготовки, майбутні фахівці, бібліотечна, інформаційна та архівна справа, технічні університети, інноваційні освітні технології

Анотація

В умовах стрімкої цифровізації суспільства та трансформації інформаційних середовищ значно зростає попит на висококваліфікованих фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи. У статті представлено комплексну модель професійної підготовки майбутніх фахівців у цих галузях, зокрема в технічних університетах. Запропонована модель враховує сучасні виклики на ринку праці та відповідає на потребу в гнучкій, міждисциплінарній і технологічно інтегрованій освіті. Вона складається з чотирьох взаємопов’язаних компонентів: цільового блоку (визначає цілі та компетенції навчання), концептуально-методологічного блоку (ґрунтується на сучасних освітніх стандартах і підходах), змістовно-процесуального блоку (орієнтованого на активне та практико-орієнтоване навчання) та результативного блоку (відповідає за оцінювання професійної готовності). Модель наголошує на інтеграції теоретичного навчання з практичним досвідом, розвитку критичного мислення, цифрової грамотності та адаптивності. Інноваційні методи навчання – такі як змішане навчання, гейміфікація, коучинг, використання віртуальних архівів і SMART-технологій – сприяють розвитку професійних та особистісних компетентностей студентів. Компонент оцінювання включає когнітивний, операційний, комунікативний та аналітичний виміри, забезпечуючи відповідність реальним вимогам сучасних бібліотечно-інформаційних систем. Ця системна, динамічна та адаптивна модель сприяє створенню індивідуальних траєкторій навчання, професійному самовизначенню та навчанню впродовж життя. Вона є основою для підготовки фахівців, здатних працювати в різноманітних інформаційних середовищах, керувати цифровими архівами, брати участь у трансфері знань та зберігати культурну спадщину. Гнучкість моделі забезпечує її актуальність та ефективність у підготовці фахівців для лідерства та інновацій у цифровій трансформації інформаційного сектору.

Опубліковано
2025-06-04