ПІДГОТОВКА ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ

  • S. M. Buzhynska Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0002-5103-0053
  • O. A. Yeremenko Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0001-8339-3812
  • I. M. Tolmachova Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-1584-7274
Ключові слова: професійна підготовка фахівців психолого-педагогічних спеціальностей, педагогіка та психологія у сфері вищої освіти, експертність та дидактична компетентність, професійна діяльність педагога та психолога, лекція, тренінг

Анотація

Актуальність розвідки зумовлена необхідністю забезпечення інноваційних підходів до магістерської підготовки в умовах сучасних викликів. Статтю присвячено висвітленню досвіду підготовки магістрів педагогічного закладу вищої освіти до організації та проведення лекційних занять. Для досягнення поставленої мети та розв’язання завдань було використано комплекс взаємодоповнювальних загальнонаукових і емпіричних методів. Здійснено аналіз нормативної документації, підручників і посібників для майбутніх магістрів щодо представлення проблематики лекції як форми та методу навчання у закладі вищої освіти. Охарактеризовано пріоритетні підходи до теоретичної підготовки (реалізація комплексу дидактичних умов; виконання системи завдань мотиваційно-цільового, операційно-діяльнісного та рефлексивно-оцінного етапів навчально-пізнавальної діяльності). Представлено суть і окреслено специфічні особливості практичної підготовки фахівців психолого-педагогічних спеціальностей в означеному напрямі. У розвідці наголошується, що процес професійної підготовки здобувачів щодо організації та проведення лекційних занять потребує від науково-педагогічних працівників чіткого розуміння та системної реалізації змістових, організаційних і методичних зв’язків освітніх компонентів, які забезпечують відповідну теоретичну та практичну підготовку. У статті надано рекомендації для науково-педагогічних працівників щодо забезпечення інноваційних підходів до процесу професійної підготовки майбутніх магістрів в умовах сучасних викликів в означеному напрямі. У висновках зазначено, що процес підготовки здобувачів вищої освіти до організації та проведення лекційних занять як цілісної системи дій має включати в себе добір, розроблення та реалізацію дидактичних умов, традиційних та інноваційних методів, а також форм навчальної діяльності. Наголошено, що цей процес має відбуватися в контексті інтеграції теоретичного та практичного складників професійної підготовки магістрів психолого-педагогічних спеціальностей. Запропонований підхід відповідає сучасним викликам до системи вищої освіти щодо забезпечення цілеспрямованого професійного становлення майбутніх фахівців психолого-педагогічних спеціальностей. Процес підготовки здобувачів до організації та проведення лекційних занять має відбуватися цілеспрямовано, систематично, системно, комплексно, з поступовим збагаченням професійних смислів і збільшенням обсягу та характеру відповідних знань, умінь і навичок. Практична підготовка забезпечується поєднанням теорії із практикою, у процесі якої формуються професійні якості: педагогічна майстерність, уміння спілкуватись, аналіз діяльності, прагнення до розвитку, завдяки чому здобувачі освіти стають більш упевненими, гнучкими й готовими працювати в сучасному освітньому середовищі закладу вищої освіти.

Опубліковано
2025-06-04