КЛЮЧОВІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Анотація
У статті визначено основні підходи, спрямовані на формування міжкультурної компетентності майбутніх учителів англійської мови. З’ясовано, що зміна мети та методологічних засад сучасної мовної освіти призвела до виникнення культурно спрямованої парадигми, зорієнтованої на співвідношення мови, культури й соціуму, тому надзвичайно важливим аспектом є оновлення змісту та підходів до фахової підготовки майбутніх учителів англійської мови у закладах вищої освіти України. Термін «підхід» витлумачено як методологічну категорію лінгводидактики, що позначає складне багатовимірне явище, системну сукупність якого становлять принципи, технології, методи, прийоми, засоби й форми навчання і яке характеризується концептуальністю, процесуальністю, системністю, керованістю і дієвістю. З’ясовано, що універсальними підходами до навчання будь-якого предмета є особистісно орієнтований, компетентнісний, діяльнісний, студентоцентрований, етнопедагогічний і функціонально-стилістичний. Серед підходів до навчанні іноземної мови виокремлено когнітивний, комунікативний, інноваційний, інтуїтивно-свідомий, прагматичний, лексичний, структурний і культурознавчі підходи. У результаті поєднання і системного впровадження означених підходів особистість як суб’єкт освітньої взаємодії здобуває необхідні компетентності, отримує діяльнісний досвід, набуває статусу вихованого, грамотного комуніканта, носія національно-мовних цінностей. Зважаючи на особливості тематики нашого дослідження, апелюємо до таких підходів навчання англійської мови: особистісно орієнтованого, компетентнісного, комунікативно-діяльнісного, лексичного, інноваційного й культурознавчих (лінгвокраїнознавчий, лінгвокультурологічний, соціокультурний, міжкультурний, кроскультурний), оскільки саме вони сприяють ефективному формуванню міжкультурної компетентності майбутніх учителів англійської мови. Доведено, що всі запропоновані підходи мають не лише сприяти кращому засвоєнню інформації іноземною мовою, але й допомогти суб’єктам навчання в орієнтуванні в полікультурному світі.