ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ФІЛОЛОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Анотація
Основна мета дослідження – експериментальне обґрунтування педагогічних умов ефективного впровадження технологій дистанційного навчання для формування професійних компетентностей студентів філологічних спеціальностей. У процесі дослідження застосовано комплекс методів педагогічного експерименту (констатувальний, формувальний, контрольний етапи), діагностування рівнів сформованості професійних компетентностей, анкетування, порівняльного аналізу, а також евристичні методи навчання з використанням телекомунікаційних засобів. Експериментальна база – Сумський державний університет; дослідження охопило 157 студентів, які були розподілені на контрольну й експериментальну групи. У результаті дослідно-експериментальної роботи підтверджено ефективність упровадження евристично-модульної технології дистанційного навчання у формуванні професійних компетентностей студентів-філологів. Визначено три рівні сформованості компетентностей (початковий, евристичний, творчий), критерії та показники кожного рівня. У студентів експериментальних груп спостерігався вищий рівень мотивації, самостійності, здатності до критичного мислення, креативності й адекватної самооцінки. Статистичні дані підтвердили позитивну динаміку зростання професійних компетентностей порівняно з контрольними групами. Ефективне формування професійних компетентностей майбутніх учителів-філологів можливе за умов: професійної підготовки викладачів до використання евристичних дистанційних технологій; упровадження евристично-модульного підходу до організації навчального процесу; створення відповідної матеріально-технічної бази; забезпечення особистісно орієнтованої мотиваційної підтримки студентів. Дослідження підтверджує, що поєднання евристичного та дистанційного навчання значно підвищує якість професійної підготовки філологів.