ФОРМУВАННЯ ГЕНДЕРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ Й ОСВІТНІ ПІДХОДИ

  • Ya. V. Kaimanova Північноукраїнський інститут імені Героїв Крут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад “Міжрегіональна Академія управління персоналом”» https://orcid.org/0000-0002-9540-6606
  • N. S. Riabokon Північноукраїнський інститут імені Героїв Крут Приватного акціонерного товариства «Вищий навчальний заклад “Міжрегіональна Академія управління персоналом”» https://orcid.org/0000-0002-9735-0626
Ключові слова: гендерна компетентність, гендерні стереотипи, освітній процес, психологічні механізми, інтерактивні методи навчання, гендерна чутливість, професійна комунікація, критичне мислення, соціокультурний контекст, рефлексивний підхід

Анотація

У статті розглянуто проблему формування гендерної компетентності здобувачів вищої освіти як важливого чинника їхньої особистісної та професійної самореалізації. Гендерна компетентність визначається як інтегральне утворення, що включає систему знань, переконань і поведінкових стратегій, які забезпечують усвідомлене й адекватне сприйняття гендерних ролей у суспільстві. Зазначається, що в умовах сучасного освітнього процесу критично важливим є розвиток здатності студентів до рефлексії щодо гендерних стереотипів, аналізу соціокультурних норм і усвідомлення власної гендерної ідентичності. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування психологічних механізмів формування гендерної компетентності та проведення аналізу освітніх підходів, що сприяють її розвитку у студентів. У статті здійснено систематизацію основних компонентів гендерної компетентності, виокремлено ключові фактори, що впливають на її становлення. Зокрема, розглянуто роль соціокультурного контексту, особливостей комунікації в навчальному середовищі та змісту освітніх програм, які можуть як сприяти, так і гальмувати розвиток гендерної чутливості студентів. Окрему увагу приділено аналізу сучасних освітніх підходів, що використовуються для підвищення рівня гендерної компетентності у здобувачів вищої освіти. Розглянуто потенціал інтерактивних методів навчання, зокрема тренінгових програм, кейс-методу, проєктної діяльності та дискусійних практик, які сприяють формуванню критичного мислення щодо гендерних питань. Наголошено на необхідності комплексного підходу до освітнього процесу, що включає як нормативно-правову регуляцію, так і розвиток рефлексивних навичок у студентів. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному теоретичному аналізі психологічних механізмів розвитку гендерної компетентності й узагальненні освітніх стратегій, що сприяють її ефективному формуванню. Представлені результати можуть бути використані для вдосконалення навчальних програм у закладах вищої освіти з метою підвищення рівня гендерної чутливості майбутніх фахівців, що сприятиме створенню більш інклюзивного та рівноправного суспільства.

Опубліковано
2025-06-04