ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКИ МІЖ РИСАМИ «ВЕЛИКОЇ П’ЯТІРКИ» ТА ПРОФЕСІЙНИМИ ІНТЕРЕСАМИ RIASEC У СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ В УМОВАХ ТРИВАЛОЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Ключові слова: Велика п’ятірка рис особистості, RIASEC, професійні інтереси, особистісні риси, студенти-психологи, російсько-українська війна, профорієнтація, кар’єрне консультування

Анотація

У сучасних моделях кар’єрного розвитку особистісні риси та професійні інтереси є ключовими чинниками, що впливають на освітні та професійні вибори людини. Проте недостатньо вивченим залишається питання, чи зберігаються класичні зв’язки між цими конструктами в умовах тривалого воєнного стресу. Метою дослідження є виявлення характеру і сили взаємозв’язків між особистісними рисами, описаними у межах моделі «Великої п’ятірки», та типами професійних інтересів моделі Голланда (RIASEC) серед студентів-психологів в Україні в період воєнного стану. В ході дослідження було опитано 151 студента другого курсу спеціальності «Психологія», переважно жінок. Кореляційний аналіз підтвердив типові для літератури закономірності. Так, відкритість досвіду найсильніше асоціювалася з мистецькими та дослідницькими інтересами, екстраверсія – з підприємницькими, доброзичливість – із соціальними, а сумлінність – із традиційними інтересами. Водночас зв’язок нейротизму з професійними інтересами був відсутнім або несуттєвим. Отримані результати свідчать про стійкість класичних патернів відповідності особистісних рис та професійних інтересів навіть в умовах підвищеного соціального напруження. Практична цінність дослідження полягає у можливості застосування коротких опитувальників для ефективної психологічної та профорієнтаційної підтримки студентів у ситуації невизначеності та стресу.

Опубліковано
2025-06-04