ГУМАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК ОСНОВА ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ МОЛОДІ
Анотація
У статті розкрито сутність і основні напрями гуманізації сучасної професійної освіти в контексті реформування освітнього простору України. Зазначено, що гуманізація освіти передбачає визнання людини найвищою цінністю, створення умов для її всебічного розвитку, самореалізації та духовно-морального становлення. Акцентовано, що традиційна система професійної підготовки, особливо в закладах технічного профілю, все ще орієнтована переважно на засвоєння професійних знань, умінь і навичок, тоді як гуманітарна складова частина часто недооцінюється. Це проявляється в скороченні годин на гуманітарні дисципліни, слабкій міжпредметній інтеграції та недостатній увазі до формування світоглядних, етичних і ціннісних орієнтирів майбутніх фахівців. У роботі підкреслено, що однією з головних перешкод на шляху гуманізації освітнього процесу є авторитаризм, успадкований від радянської освітньої моделі, який проявляється в жорсткому контролі, придушенні ініціативи та формалізмі навчальної діяльності. Особливо гостро ця проблема виявляється в закладах зі специфічними умовами навчання, де освітнє середовище надмірно регламентовано. Авторитарний стиль управління, психологічний тиск і відсутність можливості для самовираження негативно впливають на особистісний розвиток студентів, знижують їхню мотивацію, сприяють появі байдужості, професійному вигоранню та психологічній дезадаптації. Зазначено, що подолання технократичного й авторитарного підходів потребує впровадження принципів гуманістичної педагогіки: ставлення до особистості як до найвищої цінності, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, діалогізації, індивідуалізації, персоніфікації, педагогічного гуманізму, вільного та всебічного розвитку. Реалізація цих принципів забезпечує формування демократичного, відкритого освітнього середовища, де педагог виступає наставником і партнером, а здобувач освіти – активним учасником освітнього процесу, здатним до самопізнання, саморозвитку та творчої самореалізації. Наголошено, що гуманізація професійної освіти є необхідною умовою формування морально зрілої, духовно багатої, соціально відповідальної особистості, здатної до критичного мислення, етичної рефлексії та конструктивної взаємодії в сучасному суспільстві.

Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.




