МЕТОДИ ІНТЕНСИФІКАЦІЇ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗА ДОПОМОГОЮ ЗАСОБІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

  • J. M. Simicheva КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради https://orcid.org/0000-0002-0423-9516
Ключові слова: штучний інтелект, іноземна мова, інтенсифікація навчання, індивідуалізація, заклад вищої освіти

Анотація

У статті розглянуто актуальну проблему використання штучного інтелекту (ШІ) у процесі вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти. Підкреслено, що стрімкий розвиток цифрових технологій зумовлює потребу у реформуванні системи освіти та пошуку нових методів інтенсифікації навчання. Продемонстровано, що впровадження технологій ШІ може стати одним із ключових чинників модернізації іншомовної підготовки в закладах вищої освіти, адже ШІ здатний забезпечити персоналізацію, інтерактивність та практичну спрямованість навчального процесу. Метою роботи є визначення педагогічного потенціалу ШІ як інструмента інтенсифікації іншомовної підготовки та обґрунтування практичних шляхів його впровадження у вищій школі. У дослідженні використано комплекс загально-наукових методів (таких як аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, систематизація), що дозволило не лише охарактеризувати сучасні підходи до інтеграції технологій ШІ у мовну освіту, а й проаналізувати їх ефективність на практиці. В експериментальній частині статті подано результати педагогічного дослідження, проведеного серед студентів спеціальності «Туризм» Хортицької національної академії. Залучення інструментів ШІ (FluentU, Elsa Speak, Replika, LingQ, Mindsnacks, MakeMyTale та ін.) сприяло зростанню рівня сформованості мовних компетентностей студентів, особливо у сферах говоріння та аудіювання, а також підвищило мотивацію до навчання і якість самостійної роботи. Результати експерименту підтвердили, що інтенсивне використання ШІ-додатків у навчальному процесі забезпечує швидше засвоєння лексичного та граматичного матеріалу, створює умови для розвитку критичного мислення, креативності та індивідуалізації навчання. Водночас у статті підкреслюється необхідність педагогічного супроводу й контролю з боку викладача, дотримання принципів академічної доброчесності та врахування технічних і соціальних обмежень студентів. Зроблено висновок, що ШІ не замінює викладача, але значно розширює його дидактичний інструментарій, сприяє активізації студентів та інтенсифікації процесу іншомовної підготовки.

Опубліковано
2025-12-02