ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ЕФЕКТИВНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті досліджено психологічні умови, що сприяють ефективній взаємодії учасників освітнього процесу в контексті реалізації концепції Нової української школи. Основну увагу зосереджено на ролі комунікації як ключового чинника формування партнерської педагогіки, яка базується на демократичних засадах, як-от рівноправність, взаємна повага, відкритий діалог і спільна відповідальність за результат навчання. Проаналізовано теоретичні основи соціально-конструктивістського підходу, що підкреслює важливість взаємодії у створенні знань, де вчитель виступає фасилітатором освітнього процесу, підтримуючи розвиток критичного мислення, емоційної свідомості та комунікативних навичок учнів. Розкрито значення позитивного психологічного клімату в класі, що є передумовою довіри, мотивації та активної участі всіх суб’єктів навчання. Окремо розглянуто зарубіжний досвід (зокрема, практики Фінляндії та США), який підтверджує ефективність партнерського підходу в освітньому процесі та його вплив на формування соціальної відповідальності, самостійності й позитивної самооцінки учнів. Висвітлено роль емоційного навчання та цифрових технологій як чинників, що підсилюють комунікаційні зв’язки й сприяють розвитку інклюзивного освітнього середовища. Представлено результати експериментальних досліджень, що підтверджують позитивний психологічний ефект упровадження партнерської педагогіки на рівень навчальних досягнень, емоційного добробуту та міжособистісних стосунків у класі. Запропоновано практичні рекомендації щодо психологічного супроводу комунікацій, зокрема розвиток емоційної компетентності педагогів, запровадження формувального оцінювання, посилення участі батьків та інтеграцію ІКТ в освітній процес.

Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.




