ФОРМУВАННЯ В МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ НАВИЧОК ДІАГНОСТИКИ ПСИХІЧНИХ РОЗЛАДІВ ТА НАДАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ

Ключові слова: професійна підготовка, психічні розлади, диференційна психологія, психодіагностика, патопсихологія, психотерапія, психологічна допомога, діагностика психічних розладів

Анотація

У статті розкрито теоретичні й методичні засади формування в майбутніх психологів навичок діагностики психічних розладів і готовності до надання професійної психологічної допомоги. Обґрунтовано, що професійна підготовка психологів має бути спрямована не лише на оволодіння теоретичними знаннями, а й на розвиток практичних компетентностей, умінь здійснювати діагностику, визначати психічні стани, проводити консультативну та корекційну роботу відповідно до етичних стандартів професії. У статті визначено зміст, структуру та основні компоненти діагностичної компетентності: когнітивний, операційний, аналітико-інтерпретаційний і рефлексивний. Підкреслено важливість інтеграції навчальних дисциплін «Психодіагностика», «Патопсихологія», «Психотерапія», «Психологічне консультування», що забезпечує формування цілісної професійної компетентності. Визначено психологічні, педагогічні та організаційні умови ефективної підготовки: поєднання теоретичного й практичного навчання, застосування інтерактивних технологій, тренінгових форм роботи, супервізійної підтримки, моделювання реальних ситуацій психологічної допомоги. Розкрито роль викладача як фасилітатора і супервізора, що сприяє професійному становленню студентів, розвитку емпатії, етичної відповідальності, толерантності й рефлексивності. У статті підкреслено, що готовність до надання психологічної допомоги охоплює не лише когнітивно-операційні вміння, а й ціннісно-світоглядні та емоційно-вольові якості майбутнього фахівця, його здатність до саморегуляції, етичного ставлення до клієнта, збереження професійних меж. Представлено педагогічні умови ефективного формування готовності: системність і практична спрямованість навчання, створення безпечного освітнього середовища, що підтримує розвиток професійної ідентичності. Автором обґрунтовано необхідність модернізації освітнього процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного та інноваційно-технологічного підходів, які забезпечують високий рівень готовності майбутніх психологів до професійної діяльності.

Опубліковано
2025-12-02