ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ПРИЙОМИ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В АСПЕКТІ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ, СИСТЕМНОГО ТА КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

  • A. V. Semenova Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0001-8077-3385
  • I. V. Yershova-Babenko Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-2365-5080
  • A. A. Tykhomyrova Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0009-0001-0890-1132
  • I. V. Kosiak Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-2996-1679
  • D. V. Bilotska Київський національний університет технологій та дизайну
Ключові слова: індивідуалізація навчання, пам’ять, системне мислення, критичне мислення, психолого-педагогічні прийоми, когнітивні процеси, саморозвиток

Анотація

У статті розглянуто актуальну проблему розроблення та впровадження психолого-педагогічних прийомів індивідуалізації навчання в умовах зростання інформаційних потоків та інтелектуальних викликів сучасної освіти. Здійснено міждисциплінарний аналіз теоретичних основ розвитку пам’яті, системного та критичного мислення як ключових компонентів пізнавальної діяльності.Окреслено еволюцію психологічної науки від класичних експериментів В. Вундта до сучасних постнекласичних підходів, що акцентують людиновимірність як ціннісну та методологічну основу наукового пізнання. Розкрито поняття системного мислення як творчого підходу до розв’язання проблем шляхом дослідження взаємозв’язків між елементами системи та критичного мислення як когнітивної й особистісно-професійної компетентності, спрямованої на аналіз і оцінювання інформації та прийняття зважених рішень. Представлено авторську методику «15 хвилин», спрямовану на оптимізацію індивідуальної роботи студента шляхом поєднання технік запису, смислового моделювання та креативного переосмислення навчального матеріалу. Методика базується на синергетичній та компетентнісній парадигмах, сприяє формуванню інтелектуальної безпеки, розвитку уваги, когнітивної гнучкості та критичного ставлення до інформації. Зазначено практичну значущість авторської розробки для підтримки пам’яті й мислення протягом життя та перспективи її використання в освітніх програмах. У дослідженні підкреслюється важливість інноваційних і персоналізованих підходів для формування автономії здобувачів освіти, розвитку навичок навчання впродовж життя та метакогнітивної усвідомленості. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на емпіричну перевірку запропонованої методики, міжкультурні порівняння стратегій індивідуалізації навчання та вивчення цифрових інструментів, що сприяють когнітивному розвитку у вищій школі.

Опубліковано
2025-12-02