ЕФЕКТИВНІСТЬ СИСТЕМИ ОБІГРІВУ РОБОЧОГО МІСЦЯ ВОДІЯ І ОВІЮВАННЯ ВІТРОВОГО СКЛА АВТОБУСІВ

  • S. Niemyi Національний університет Львівська Політехніка
  • V. Brytkovskyi Національний університет Львівська Політехніка
Ключові слова: оглядовість, аеродинамічні характеристики, вентилятор, безпека руху, радіатор обігрівача, запотівання скла автомобілів

Анотація

Вступ .Одним із домінуючих напрямків удосконалення автомобільних транспортних засобів є роботи з підвищення безпеки руху. Важливим аспектом безпеки руху автобусів є оглядовість з робочого місця водія, яка у значній мірі залежить від стану вітрового скла, насамперед відсутності на ньому запітніння та інею, що нерідко виникає при низьких температурах навколишнього повітря. Методично ця проблема усувається шляхом овіювання вітровового скла теплим повітрям. Конструктивно це здійснюється пристроями, які крім овіювання вітрового скла, подають також тепле повітря на робоче місце водія. Запітніння і обмерзання вітрового скла істотно погіршує оглядовість водієм дороги, що становить велику небезпеку в русі автобуса. Усунення обмерзання і запітніння шиб забезпечує підвищення видимості і гарантування безпеки управління автомобілем. Важливе місце займає, також проблема зниження системами опалення і овіювання експлуатаційних витрат енергії, тобто покращення паливної ощадливості автобусів.
Результати досліджень. Метою дослідження є визначення ефективності пристроїв овіювання вітрового скла автобуса у залежності від їх конструктивних особливостей. В якості критеріїв у дослідженнях прийнято продуктивність системи овіювання, її енергоспоживання та рівень шумового навантаження водія. Для вибору вентилятора з оптимальними характеристиками при застосуванні у пристрої овіювання вітрового скла автобусів і опалення робочого місця водія проведено випробування осьових вентиляторів, які застосовуються у системах опалення та вентиляції салонів автобусів різних моделей. Експериментально встановлено, що найкращі характеристики має вентилятор моделі Elko-A200-22 (Італія). У всьому діапазоні зміни обертів продуктивність даного вентилятора є значно більшою, порівняно з іншими моделями випробовуваних вентиляторів, які, при цьому, мають значно більші питомі показники споживання енергії. Крім цього, вентилятор вказаної моделі характеризується нижчим рівнем шуму, порівняно із вентиляторами інших моделей при однакових їх зовнішніх діаметрах.
Висновки .Аналіз експериментальних даних показує, що продуктивність переднього опалювача з двома вентиляторами і одним вентилятором є практично однаковими. На ідентичних швидкісних режимах роботи продуктивність двох паралельно працюючих вентиляторів є більшою всього на 3...16,75 %. При вимірюванні швидкості руху повітря при овіюванні вітровового скла встановлено, що швидкість овіювання практично мало залежить від кількості вентиляторів а є залежною від їх продуктивності та діаметру шлангів подачі повітря до сопел овіювання. Причиною меншої ефективності опалювачів з двома вентиляторами є те, що на виході після радіатора, у обмеженому об’ємі корпуса опалювача, двома вентиляторами створюється значно більший аеродинамічний опір (протитиск), ніж одним вентилятором. Застосування в конструкції опалювачів автобусів одного вентилятора замість двох, зменшує витрати електроенергії автобусом та покращує умови праці водія завдяки зменшенню рівня шуму на його робочому місці.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2021-07-01
Як цитувати
Niemyi, S., & Brytkovskyi, V. (2021). ЕФЕКТИВНІСТЬ СИСТЕМИ ОБІГРІВУ РОБОЧОГО МІСЦЯ ВОДІЯ І ОВІЮВАННЯ ВІТРОВОГО СКЛА АВТОБУСІВ. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, 23, 53-60. https://doi.org/https://doi.org/10.32447/20784643.23.2021.08