ЗАХИСТ ЕЛЕКТРИЧНОЇ МЕРЕЖІ АВТОМОБІЛІВ ВІД ДІЇ ПІДВИЩЕНОЇ ТЕМПЕРАТУРИ
Анотація
Анотація. З метою визначення ефективності захисту ізоляції електричних проводів від впливу дії підвищеної температури у моторному відсіку автобусів проведені експериментальні дослідження. В конструкції вказаного автобуса проводи електричної мережі поміщені у захисні гофровані трубки. Вимірювання температури проводилися термоелектричним термометром типу ТТЦ-1. У вимірювальному комплексі застосовувалися термосенсори типу хромель-копель. Вказані термосенсори встановлювалися на поверхні проводів і захисної гофрованої трубки в одному і тому ж місці траси прокладання. Випробування проводилися на міжміському автобусі середнього класу.
Термосенсори були встановлені на поверхні пучка проводів збудження генератора та поверхні захисної гофрованої трубки. Генератор на автобусі розміщений у верхній частині двигуна над розвалом його блока. За отриманими значеннями температур поверхні пучка проводів збудження генератора та поверхні захисної гофрованої трубки побудовані графіки зміни температури на поверхні пучка проводів збудження генератора та поверхні захисної гофрованої трубки в одному і тому ж місці траси. Вимірювання температури у моторному відсіку проводилися в зоні прокладання пучка проводів збудження генератора між реле-регулятором напруги і розподільчим щитком електрообладнання моторного відсіку і її значення були в межах 60-62 ºС. Температура зовнішнього повітря становила 26-28 ºС.
В результаті експерименту встановлено, що температура поверхні проводів, по яких протікає електричний струм є меншою від температури поверхні захисної трубки на 6-8 ºС.
Причиною цього є те, що моторний відсік автобуса є закритим об’ємом, у якому функціонує активне джерело радіаційного нагріву (випромінювання) – двигун. У замкнутому об’ємі моторного відсіку, променеве тепло від нагрітих частин двигуна, потрапляючи на поверхню захисної трубки поглинається нею, поступово нагріваючи її.
Температура є важливим фактором, що впливає на природне старіння ізоляції проводів. Тому при ремонтах автомобілів і автобусів є неприпустимо встановлювати одиночні проводи і їх пучки без захисних трубок.
При зниженні електричної стійкості ізоляції, яка насамперед полягає у затвердіванні і появі у ній мікротріщин, виникають часткові електричні розряди на «масу», які практично неможливо виявити у процесі руху і ремонту автомобіля. За наявності, поряд із трасою проводів із вказаним станом ізоляції, підтікання із трубопроводів паливоподачі і системи мащення, при часткових електричних розрядах можливе загоряння суміші палива чи оливи із пилюкою на поверхні нагрітих частин двигуна чи моторного відсіку і без короткого замикання. У цьому аспекті особливо небезпечними є автомобілі із терміном експлуатації понад десять років, що становлять у цьому відношенні групу ризику.
Висновки.
1. Електромережа, розміщена у моторному відсіку автомобілів зазнає підвищених температурних навантажень, джерелом яких є температурний стан двигунів. Активний тепловий вплив двигуна на температурний режим моторного відсіку автомобіля, як складову містить теплоту радіаційного випромінювання;
2. Особливо значних температурних навантажень зазнають електричні проводи у моторному відсіку автобусів із заднім розташуванням силового агрегату;
3. Досліджено вплив на температурне навантаження проводів захисних пластикових оболонок (гофрованих трубок), які ефективно захищають проводи від впливу радіаційного випромінювання зі сторони двигуна;
4. При ремонтах автомобілів і автобусів не можна встановлювати проводи електромережі без захисних трубок.
Завантаження
Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.
Авторські права CC-BY