ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНІ ЧИННИКИ РАЦІОНАЛЬНОГО ВИБОРУ ПАСАЖИРОМІСТКОСТІ АВТОБУСІВ ДЛЯ МІСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ
Анотація
Для користувача послугами міського автобусного транспорту – пасажира, важливими є стабільність руху автобусів на маршрутах, комфортабельність і безпека перевезень та інтервал руху. Останній показник важливий з огляду на регулярність автобусного сполучення на маршруті, насамперед своєчасна доступність до місць праці та інших видів транспорту (приміські автовокзали, залізничні вокзали і аеропорти). При цьому важливе значення мають техніко-економічні аспекти перевезень, які формують експлуатаційні витрати міських автобусних перевезень, що, у свою чергу, впливає на вартість проїзду для пасажирів.
Метою дослідження є аналіз складових, що впливають на показники автобусних маршрутів для розроблення основи для укомплектування маршрутів раціональними моделями автобусів. Для досягнення зазначеної мети визначено такі основні завдання дослідження: провести аналіз математичних моделей, що характеризують показники функціонування автобусних маршрутів – обсяг пасажиропотоків, інтервал руху автобусів на маршрутах. Дослідити адекватність планування кількості автобусів на маршруті за критеріями дотримання інтервалу руху та перевезення заданої кількості пасажирів на маршруті.
Наукова новизна дослідження полягає у тому, що досліджено залежність у необхідній кількості автобусів для обслуговування маршрутів за критеріями забезпечення планового інтервалу руху і перевезення заданої кількості пасажирів на маршруті. Наведено залежність впливу пасажиромісткості автобусів на експлуатаційні витрати на перевезення.
Методи дослідження. Дослідження проведені на основі аналізу наявних даних інформаційних джерел, опитування на авторизованих автобусних транспортних підприємствах м. Львова та статистичної обробки автором експлуатаційних показників руху автобусів на міських маршрутах.
Основні результати досліджень. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що досліджено залежність у необхідній кількості автобусів для обслуговування маршрутів за критеріями забезпечення планового інтервалу руху і перевезення заданої кількості пасажирів на маршруті. Наведено залежність впливу пасажиромісткості автобусів на експлуатаційні витрати на перевезення.
Висновки. 1. Доведено, що планування кількості автобусів на маршруті виходячи із критеріїв дотримання заданого інтервалу руху і забезпечення перевезення планової кількості пасажирів значно відрізняються між собою.
2. Обслуговування маршрутів автобусами малої пасажиромісткості, порівняно із автобусами великої пасажиромісткості, потребує значного збільшення сумарного пробігу автобусів малої пасажиромісткості для перевезення однакової кількості пасажирів і забезпечення планового інтервалу руху на маршруті. Це призводить до значного збільшення експлуатаційних витрат, не кажучи про екологічну шкоду для людей і довкілля.
Завантаження
Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.
Авторські права CC-BY