НАРОДНИЙ АВТОМОБІЛЬ: ІСТОРІЯ, ЗАГАЛЬНІ МОТИВИ І ЗАСАДИ ПОЯВИ
Анотація
Тема статті навіяна тим фактом, що в 2023 році виповнилося 90 років від часу проголошення ідеї «народного автомобіля» та 85 років від дня народження реального автомобіля Volks-Wagen. Мета дослідження — оцінити окремі історичні епізоди та з’ясувати загальні мотиви й засади цього цивілізаційного явища. Виявляється, що дизайн і будова знаменитого «Жука» — це вдале і вчасне втілення усталених на той час тенденцій у світовому автомобілебудуванні.
Можна казати, що Фольксваген постав як закономірне втілення ідей багатьох видатних інженерів. Зокрема є підстави вважати, що власне таким бачив досконалий автомобіль австрійський конструктор Бела Барен’ї (Béla Barényi). У Фольксвагені можна побачити риси автомобіля Tatra V570, розробленого командою конструкторів на чолі з Гансом Ледвінкою та Полом Джереєм. Згодом проєкт цього маленького автомобіля переріс у проєкт солідного Tatra T77 (потім Т87, Т97) — першого в світі серійного аеродинамічного автомобіля.
Фольсваґен-Жук, без перебільшення, перевернув автомобільний світ, змусив його рухатись у цілком незвичному, але торованому розумом напрямі. «Volkswagen Beetle» доречно визнати, як вважають, одним з чотирьох найвидатніших автомобілів ХХ століття — разом з Ford Model T, Mini, Citroen DS. Він став єдиним автомобілем у світі, який випускався понад 60 років без кардинального перегляду конструкції. Від самого початку до виробництва автомобіля Volkswagen була залучена вся нація — її прагматичний ентузіазм, патріотичне піднесення, розсудливість і дисциплінованість, фінанси, прагнення суб’єктності, утилітарні сподівання на майбутнє. «Народний автомобіль» — це аж ніяк не «автомобіль для всіх». Хоча він обов’язково мав би перерости у нього, як це й сталося.
Завантаження
Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.
Авторські права CC-BY