ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ КУЛЬТУРИ БЕЗПЕКИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ ЗГІДНО З ВИМОГАМИ СТАНДАРТУ ISO 45001:2018
Анотація
Мета статті. Аналіз основних моделей культури безпеки, щодо виявлення можливостей їх практичного застосування для оцінки результативності систем управління безпекою праці та здоров’я працівників відповідно до вимог ISO 45001:2018.
Матеріали і методи. Дослідження складалося з трьох кроків: перший ‒ визначення показників, які впливають на культуру безпеки на підприємстві; другий ‒ застосований експертний аналіз для визначення, яка модель культури безпеки найкраще відповідає вимогам стандарту ISO 45001:2018 на основі опитування експертів; третій – розробка рекомендацій щодо вдосконалення існуючих моделей для оцінювання культури безпеки на підприємстві.
Результати. Вперше здійснено порівняння семи моделей культури безпеки (Різона, Хадсона, Веструма, Шейна, Купера, Геллера, крива Бредлі) щодо їх відповідності вимогам стандарту ISO 45001:2018, зокрема — здатності цих моделей оцінювати результативність систем управління безпекою праці та здоров’я працівників. Розробка методики експертного оцінювання моделей за групами показників ISO 45001:2018 — з використанням чек-листів та шкали Лайкерта. Розроблені рекомендації щодо вдосконалення систем управління безпекою праці та здоров’я працівників, що дозволить підвищити рівень культури безпеки праці в організаціях, завдяки застосуванню комплексного, системного підходу, що враховує всі аспекти моделей (психологічні, поведінкові, ситуаційні), сильної лідерської волі, залучення правників.
Наукова новизна полягає у систематизації та інтеграції ключових теоретичних моделей культури безпеки (Різона, Хадсона, Веструма, Шейна, Купера, Геллера, крива Бредлі) із практичними вимогами міжнародного стандарту ISO 45001:2018. Вперше обґрунтовано критерії застосування цих моделей для діагностики зрілості та постійного вдосконалення системи менеджменту охорони здоров'я та безпеки праці.
Практична цінність виявлені схожі риси моделей культури безпеки, які включають такі елементи, як цінності, переконання, поведінка, лідерство, комунікація та навчання.
Завантаження

Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.






