ПРИНЦИПИ МАРШРУТИЗАЦІЇ ДРІБНОГУРТОВИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

  • L. P. Hashchuk Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0002-5522-2757
  • P. М. Hashchuk Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0002-2345-4879
Ключові слова: автомобільні перевезення, дрібногуртові перевезення, маршрутизація, метод згортання маятникових маршрутів у кільцеві, ефективність, пробіг, транспортна робота

Анотація

Критично аналізується підхід до маршрутизації дрібногуртових автомобільних перевезень, відомий під іменем «метод Кларка — Райта». Дрібногуртові автомобільні перевезення — дуже особливе явище: у таких перевезеннях може бути задіяна 1/2 наявного рухомого складу, але обсяг перевезень при цьому може становити лише 1/50 загального обсягу. Незважаючи на це, такі перевезення є конче потрібними і завжди вигідними.
Та ефективність перевезень істотно залежить від якості їх маршрутизації. Метод Кларка — Райта в класичному своєму варіанті спирається на принцип згортання маятникових маршрутів у кільцевий звізно-розвізний з мінімізацією пробігу автомобіля та раціональнішим використанням його вантажності. У роботі натомість доводиться, що такий підхід до маршрутизації супроводжується неконтрольованим зростанням транспортної роботи без жодного реального зиску. Насправді транспортний засіб перебирає на себе невластиві йому функції складу (він стає коморою на колесах). Це загалом доволі вартісна і погано вмотивована операція. Тож зростання транспортної роботи — це своєрідний штраф за перебирання автомобілем на себе невластивих йому функцій.
В аналізованому методі Кларка — Райта насправді значною мірою спотворюється зміст поняття «досконалий план дрібногуртових перевезень». Мінімізуючи пробіг транспортного засобу, ніби вдається зменшити тривалість перевезень. Звісно, час — найцінніший ресурс у житті людини й суспільства. Але збільшення навантаги на транспортний засіб та на дорожню інфраструктуру інтенсифікує їх зношування. Відновлення кондицій транспорту потребує інших ресурсів, за якими обов’язково також стоїть таки час. Але ж цього до уваги від початку ніхто не брав. Звісно, замість пробігу можна оперувати й іншим різновидом «тарифу/ціни/зиску». Але тоді виникає проблема, як об’єктивно визначати тариф/ціну/зиск.
Метод Кларка — Райта сприймається доволі природно, якщо мова заходить, скажімо, про «розвезення послуг» — працівник з ремонту побутової техніки, приміром, планує турне (замкнутий тур), аби раціонально за винагороду розвезти свій інтелект, знання, вміння (разом з інструментом у валізі та дрібними запасними частинами. Його філософію мав би сповідувати також і мандрівний продавець (комівояжер), покликаний, приміром, поширити ювелірні прикраси (масою не більше, скажімо, унції).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.
Опубліковано
2023-06-26
Як цитувати
Hashchuk, L., & Hashchuk, P. (2023). ПРИНЦИПИ МАРШРУТИЗАЦІЇ ДРІБНОГУРТОВИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, 27, 150-157. https://doi.org/https://doi.org/10.32447/20784643.27.2023.17

Найчастіше читають статті цього автора (ів)