ФУТУРОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ ІНФРАСТРУКТУРНИМИ ПРОЄКТАМИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Анотація
Проблема. Управління інфраструктурними об’єктами під час воєнного стану для держави є ключовим завданням, що потребує додаткового планування, координації та ефективного використання ресурсів. У статті розкриті інноваційні тренди управління інфраструктурними проєктами під час воєнного стану на основі оновленого ретроспективного та футурологічного аналізу, а також кращих практик проєктного менеджменту.
Мета. Комплексне дослідження теоретичних основ, методів розробки та практичних аспектів управління інфраструктурними проєктами в умовах воєнного стану.
Методи дослідження. Розглядаючи теоретичні основи управління складними інфраструктурними проєктами, враховуючи світовий та вітчизняний досвід реалізації таких проєктів необхідно звернути увагу на такі методи досліджень, як методики мережного планування, метод Уолкера-Келлі (пізніше отримав назву методу критичного шляху або CPM – Critical Path Method), метод аналізу та оцінки (перегляду) програм PERT (Program Evaluation and Review Technique).
Результати. Прогнозування основних трендів реалізації проєктів є основою для соціально-економічної та екологічної оцінки масштабних інфраструктурних проєктів. Більш того, оцінка фінансової життєздатності проєкту безпосередньо залежить від точності таких прогнозів. Футурологічні прогнози в транспортній галузі, яка охоплює обсяг перевезень, розподіл транспорту та розподіл між видами транспорту, доводить, що прогнозування запитів, як і прогнозування цін, незважаючи на весь науковий прогрес у моделюванні території, є головним джерелом невизначеності та ризику в оцінці масштабних проєктів. Однак, що стосується зростання собівартості, між цими та іншими великими проєктами існує закономірність – це тенденція до істотної недооцінки витрат у процесі попередньої оцінки проєкту. До такого ж висновку ми приходимо, вивчаючи дані великої кількості масштабних транспортних інфраструктурних проєктів та інших типів проєктів. Це в основному пов’язується зі складністю процесів управління інфраструктурними проєктами, складністю кінцевого продукту проєкту та величезною кількістю слабоформалізованих фаз життєвого циклу такого проєкту.
Кращі практики проєктного менеджменту в сфері інфраструктурних проєктів, коли кожна країна, об'єднавшись зі своїми найближчими сусідами, займається просуванням цього нового явища на європейській політичній площині, буде корисним Україні під час реалізації програм поствоєнного відновлення та реновації інфраструктурних об’єктів.
Управління інфраструктурними проєктами під час воєнного стану є складним завданням, яке потребує остаточного планування, координації та ефективного використання ресурсів. Стратегії оптимізації часових та бюджетних параметрів, такі як стратегічне планування, створення резервів, співпраця з урядом та військовими організаціями, ефективне управління витратами та забезпечення безпеки постачання, є ключовими для успішної реалізації інфраструктурних проєктів. Це в умовах воєнного стану потребує комплексного підходу та використання сучасних технологій та методів. Важливою складовою успішності є не лише вивчення теорії, але й практичне використання набутих знань в реальних ситуаціях.
Висновки. Розглянуто наукову проблему управління масштабними інфраструктурними проєктами, зокрема в умовах несприятливого проєктного середовища (воєнного стану). Проведено ретроспективний аналіз масштабних інфраструктурних проєктів світового масштабу, зокрема виділено основні проблеми реалізації таких проєктів, а саме: перевитрати планових бюджетів, великі ризики та недоотримання прибутків інвестиційними фондами. Представлено типову модель життєвого циклу інфраструктурних проєктів з критично важливими етапами, зокрема фазами інвестування. Розроблено футурологічний прогноз основних трендів реалізації інфраструктурних проєктів з акцентом на програми поствоєнного відновлення та реновацію об’єктів критичної інфраструктури України.
Завантаження
Ця робота ліцензована відповідно доCreative Commons Attribution 4.0 Міжнародної ліцензії.
Авторські права CC-BY